Krásy dávné Haliče očima pražského rodáka

Karel Auer (Karl, Karol) – 1818 Praha – 1859 Lvov – významný umělec, rytec a grafik, absolvoval vídeňskou Akademii výtvarných umění. Ačkoliv se jednalo s největší pravděpodobností o německy hovořícího krajana, místo narození potvrzuje jeho původ. Nejen proto, zasluhuje Auerova tvorba pozornost i českých milovníků umění a historie.

Podpisy Karla Auera

Nemnohé prameny uvádějí, že v r. 1837 přichází Auer do Lvova na pozvání majitele zavedené tiskařské dílny Petera (Piotra) Pillera. Ten byl pokračovatelem v rodinné firmě (zal. 1772), která se podílela i na výrobě prvního místního periodika (Gazette de Leopol, v r. 1776). Prosperitu tiskárny zajišťoval dostatek státních zakázek na tisk odborných a úředních knih (od roku 1831 byla filiálkou vídeňské k. k. Hof- und Staatsdruckerei). Zda-li skutečnost, že ředitelem zmíněné c.k. Dvorní a státní tiskárny ve Vídni se v březnu 1841 stal Alois Auer Ritter von Welsbach, otec Karla Auera von Welsbach, má přímou souvislost s naším lvovským umělcem a jeho příběhem, nevíme. O krevním poutu mezi nimi, tak můžeme jen spekulovat.

Auer nahradil na pozici hlavního grafika firmy, později známé pod názvem Piller – Neumann, Antoniho Langeho (1774 Vídeň – 1842 Lvov). Záhy zde zúročil svůj talent a stal se autorem desítek litografií měst a okolní krajiny. Ty byly soustředěny v souborech Halič v obrazech (Galicja w obrazach vyd. 1837-38) a Obrázky Lvova (1835-42). Jeho díla pravidelně publikoval i časopis Lwowian (1838-42) a Deník pařížské módy (Dzennik Mód Paryskich 1840-48).

Tiskárna Pillera (dnes ul. Lychakivska, 3), litografie Karla Auera

Obrázky zdejší krajiny, architektury a společenského života první poloviny 19. století, doplňuje Auer řadou litografických portrétů významných osobností a historických postav království.Kromě svých současníků (básník Adam Mickiewicz (1856); tvůrce polské komedie Alexander hr. Fredro (1858), spisovatel Józef-Ignatius Kraszewski (1854); básník Teofil Lenartowicz (1858), Bohdan-Józef Zaleski a Wincenty Pol (1855)), vytvořil také řadu imaginárních portrétů. Mezi jinými např. polského krále Boleslava Chrabrého a Kazimíra III. Velkého (1842) nebo slavnou haličskou rodačku Marinu Mniszek.

Autor se ve své tvorbě věnuje také náboženským tématům. Známé jsou jeho litografie „Sv. Michael patron Haliče“ a „Sv. Tadeáš z karmelitánského kostela“ (1850). V roce 1851 vytvořil ku příležitosti 100. výročí tzv. mariánské korunovace litografii ,,Obraz Matky Boží z dominikánského kostela,, Největší z jeho děl (47×64 cm) je grafika z roku 1845. Pod názvem „Boj proti mořským příšerám“ byla reklamou na charitativní divadelní představení na místním Pelčinském rybníku (staw Pełczyński), jehož cílem bylo získat finanční prostředky na pomoc obětem těžkých povodní. Výtěžek z prodeje této rytiny, která byla distribuována do všech knihkupectví, putoval také do humanitárního fondu. Ačkoli je práce Karla Auera poměrně známá a rozsáhlá, o jeho soukromém životě, či místě jeho posledního odpočinku, více nevíme. Na závěr můžeme doplnit, že na pozici hlavního grafika u společnosti P. Pillera, jej nahradil další náš krajan, Josef Svoboda.

Oblíbené místo setkávání krajanů – Střelnice na ul. Lysenka 23a, jak jej 30 let před vznikem České besedy zachytil pražský rodák Karel Auer

© 2021 Petr Zenker

Zdroje: https://art.lviv-online.com/karl-auer/, https://uma.lvivcenter.org/en/photos/1176, https://shron1.chtyvo.org.ua/Prokopovych_Markiian/Habsburg_Lemberg__architecture_public_space_and_politics_in_the_Galician_capital_1772-1914_anhl.pdf?PHPSESSID=ujfnm0dca214q7qgqtk0ps9835, https://forgottengalicia.com/nineteenth-century-galicia-in-the-lithography-of-karl-auer/